Rok 2013, rok změn. Po Baumaticu krachuje také Fagor.

fagor
Ještě na začátku září čelní představitelé španělského Fagoru rozdávali na veletrhu IFA
úsměvy na všechny strany, když prezentovali vytvoření joint venture s čínským gigantem
Haier a společnou investici do nové výroby v Polsku . O pár týdnů později oznámila firma
insolvenci. Na rozdíl od Baumaticu , který fungoval v podstatě jen jako obchodní znač -
ka , stojí fungování Fagoru na vlastní výrobě. Firma je však od začátku ekonomické krize
v roce 2008 v červených číslech a její dluh postupně narostl na astronomických
1,1 miliardy eur , který už není španělská centrála schopna splácet . Musela proto požádat
o ochranu před věřiteli a zastavit výrobu . Konsorcium Mondragon , do jehož rodiny
patří , navíc odmítlo poskytnout finanční injekci a s Fagorem to nevypadá vůbec dobře.

 

Fagor není klasickou firmou, ale funguje jako družstvo, kde o všech zásadních
otázkách rozhodují jednotliví zaměstnanci v hlasováních. Celkově Fagor zaměstnává
5 600 lidí ve Španělsku, Francii a Polsku. Alternativní přístup k podnikání působí
bezesporu zajímavě, ačkoliv krizové roky ukázaly, že má svá úskalí a nevýhody.
Narušení důvěry v tento systém způsobilo nyní i to, že Fagor začal jednat s
americkými hedgeovými fondy o pomoci, poté co mu další členové sdružení,
konkrétně síť supermarketů Eroski, banka Caja Laboral a výrobce výtahů
Orona, odmítli poskytnout další peníze. Jeden z členů Mondragonu k tomu poskytl
stručné stanovisko: „Solidarita má své hranice.“
V polovině listopadu se pak objevila informace, že Fagor 150 milionů eur,
potřebných pro další chod, od amerických fondů nezískal. Původní plán
počítal podle dostupných informací s odprodejem výrobních závodů
ve Francii a Polsku. Získané peníze by prý pak posloužily k záchraně domácí
španělské výroby, což nezní příliš věrohodně, protože tyto závody byly dlouhodobě
ztrátové a jejich udržování v chodu by bylo neekonomické. Firma proto vyhlásila
v listopadu bankrot a její jednotlivá zastoupení ji postupně následovala a následují.
Fagor nebyl lehké situaci, protože více než 60 % svých výrobků prodával v Evropě,
kde se kvůli hospodářským problémům mnoha zemí prodeje propadly. Jeho velcí
konkurenti už před lety zaměřili svou pozornost mnohem výrazněji na rozvojové
trhy, kde se jim daří a prodeje zboží rychle rostou. Fagor zaměstnával celosvětově
5 600 lidí.

 

Názor šéfredaktora magazínu SELL

 

O problémech Fagoru si trh včetně toho českého špital už dlouhé
měsíce. Propouštění, problémy s dodávkami zboží značky Brandt,
nedávno ohlášená joint venture se společností Haier mě vedly
k položení otázky, zda nestojí španělský výrobce blízko dluhové
propasti. Už na začátku léta běžely ještě v polovině listopadu dál
o rozhovor Denise Laburua, Area Directora pro východní
Evropu, s nímž jsem se seznámil na letošním dealerském dnu
Fagoru v Jihlavě. Celá věc ovšem takříkajíc vyšuměla a šlo zpětně
vzato o další indicii, že není něco v pořádku. Pan Laburu totiž
na nabídku nejprve reagoval velmi kladně a čeští zaměstnanci
Fagoru mě mimo jiné informovali, že si při každé návštěvě
Česka SELL rád prohlíží a věnuje mu hodně pozornosti. Neposkytnutí
interview mi proto přišlo podivné.
Je jasné, že Fagor dohonily jeho obří dluhy, způsobené jednoduše
tím, že firma nebyla schopná vykázat za posledních pět
let zisk. Další subjekty konsorcia v ni podle mně dostupných
zákulisních informací důvěru zcela neztratily. Neposkytnutí další
pomoci prý bylo způsobeno tím, že by Fagor musel ukončit
neekonomickou španělskou výrobu, což by byl krok značně nepopulární.
Zachraňovat španělskou značku, která by posléze
přestala ve Španělsku vyrábět, bylo pro členy konsorcia příliš.
Nic to nemění na tom, že měl Fagor už dávno domácí výrobu
zavřít a přestat se tolik orientovat na evropské trhy. Jenže družstevní
struktura mu kompletní přesun závodů neumožnila – logicky
si zaměstnanci neodhlasují zrušení vlastních pracovních
míst. Právě neefektivita společnosti při rozhodovacích procesech
ji vtáhla do problémů a nakonec jí zlomila vaz.

 

Co se děje v Česku? 

 

Negativní změny jsem zaznamenal i na tuzemském trhu. Naposledy
samozřejmě na dealerských dnech HP Tronicu a FASTu,
kde už se firma vzhledem k situaci neobjevila. Základní procesy
včetně servisu běžely ještě v polovině listopadu dál, jenže
otázkou je, jak dlouho zůstanou v chodu, vzhledem k tomu, že
výroba ve Španělsku, Francii a Polsku byla zastavena.
Na českém trhu Fagoru nepomohla ani radikální změna v marketingu,
kdy po příjemném a vždy usměvavém Josefovi Kunickém
převzal tuto oblast externí subjekt s poměrně svébytným
přístupem ke komunikaci. O nevhodném směřování mě přesvědčily
jak gramatické a stylistické chyby ve facebookových
příspěvcích z letošního léta, tak angažmá Báry Štěpánové
s vizuály a komunikací jako vystřiženými z hlubokých devadesátých
let, kdy propagovala podobným způsobem produkty
z teleshoppingu Jiřina Bohdalová…


Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /www/doc/www.chladservisvara.cz/www/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 213

Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, null given in /www/doc/www.chladservisvara.cz/www/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 213